Het opvragen van medische informatie

Om de rijbewijskeuring zo goed mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk dat wij over uw meest recente en volledige medische informatie beschikken. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig aanleveren van deze informatie. Onvolledige of onjuiste informatie kan de kwaliteit van de rijbewijskeuring beïnvloeden en kan leiden tot vertraging in de afhandeling van de rijbewijskeuring.

Tijdens een rijbewijskeuring wordt de lichamelijke en/of geestelijke gezondheid van een bestuurder geëvalueerd. Dit proces helpt om ervoor te zorgen dat bestuurders in staat zijn om veilig aan het verkeer deel te nemen en daarmee zichzelf en anderen niet in gevaar brengen.

De medische informatie geeft inzicht in de huidige gezondheidstoestand van de bestuurder. Aandoeningen zoals ADHD, dementie, epilepsie, diabetes en hartproblemen kunnen van invloed zijn op het rijgedrag. Een bestuurder met epilepsie kan bijvoorbeeld plotseling een aanval krijgen, wat levensbedreigende situaties op de weg kan veroorzaken. Door deze informatie op te vragen, kunnen onze artsen de gezondheidssituatie beter beoordelen en tot een goed advies komen.

Welke informatie is van belang?

  1. Diagnose of specialisten brief (op te vragen bij huisarts of behandelend specialist)
    Een diagnose of specialisten brief is een schriftelijk document waarin een arts of specialist de diagnose van een patiënt beschrijft. Dit document bevat doorgaans gedetailleerde informatie over de gezondheidstoestand van de patiënt, de bevindingen van de arts en de basis voor de gestelde diagnose.
  2. Medicatie overzicht (op te vragen bij apotheek)
    Een medicatieoverzicht is een gedetailleerd document waarin alle medicijnen staan vermeld die een patiënt op dat moment gebruikt. Dit overzicht bevat belangrijke informatie over de voorgeschreven medicatie, doseringen, toedieningsfrequentie en eventuele bijzonderheden met betrekking tot het medicatiegebruik.

Hoe kunt u de medische informatie opvragen?

  1. Neem contact op met uw huisarts of behandelend specialist
    Begin met het contact opnemen met je huisarts of de polikliniek van het ziekenhuis. Zij hebben vaak de meest uitgebreide informatie over uw medische geschiedenis.
  2. Gebruik het patiëntportaal
    Veel huisartsen, ziekenhuizen en apotheken bieden online patiëntportalen aan waar u toegang heeft tot uw medische informatie.
  3. Informatie opvragen voor een ander
    Als u informatie opvraagt namens iemand anders (bijvoorbeeld een familielid) dan heeft u mogelijk een machtiging nodig.

Hoe kunt u de medische informatie met ons delen?

  1. Digitale Aanlevering: Indien mogelijk, kunt u uw gegevens digitaal aanleveren via ons beveiligde klantenportaal MijnKeuring. U kunt inloggen met uw persoonlijke gegevens en de relevante documenten uploaden.
  2. Papieren Aanlevering: Indien u de gegevens niet digitaal kunt aanleveren, kunt u deze fysiek per post versturen. Dit kan naar MKiN, postbus 17188, 1001 JD in Amsterdam. Zorg ervoor dat alle documenten goed leesbaar zijn en uw naam en geboortedatum duidelijk vermeld staan.